هنگامی که از ساعتهای لوکس صحبت به میان میآید، عموم مردم برندهای سوییسی مانند پتک فیلیپ ، بریژیت و واشرون کنستانتین را به یاد میآورند. اما در حال حاضر، قهرمانی پنهان و کوچک در حال رقابتی سخت با این برندهای سوییسی در بازار جهانی است؛ و آن، تولیدکنندهی ساعت رومانسون در سئول است.
از زمان تاسیس در سال ۱۹۸۸، این برند، مدلهایی از ساعتهای کامل با طراحی خلاقانه و کیفیتی در کلاس جهانی ارائه کرده است. نام این شرکت الهام گرفته از «شهر مکانیکی» صنعتگری سوییس یعنی، رومانشورن (Romanshorn) است. زادگاه بسیاری از برندهای ساعت پیشرو در جهان. با وجود این که رومانسون، تنها با دو کارگر و موسس خود شروع به کار کرد، در حال حاضر به یک سازنده جهانی ساعت تبدیل شده است که هر ساله حدود ۲۵ میلیون دلار آمریکا میزان صادرات آن است و در بیش از ۷۰ کشور دنیا فروش دارد.
در پس این موفقیت جهانی، روشی قرار دارد که این تولید کننده 30 ساله ساعت بر اساس راهبرد بازاریابی جهانی روی آن تمرکز کرده است. در سال ۱۹۸۸،کیم کی مون، مؤسس شرکت رومانسون، تلاش خود را به جای مشتریان محلی روی بازار خاورمیانه متمرکز کرد. زیرا به پشتوانهی صادرات نفت خود، خاورمیانه به سرعت به یکی از قدرتهای ثروتمند جهان تبدیل میشد. این راهبرد بسیار آیندهنگرانه بود زیرا میزان صادرات تنها ظرف یک دهه، به ۲۰ میلیون دلار رسید.
کیم معتقد است آن چه که شرکت او را طی چنین مدت کوتاهی بسیار موفق ساخته است، طراحی متمایز، تکنیک، قیمت رقابتی و کیفیت برند رومانسون است.
همچنین رومانسون، اولین سازنده ساعت کرهای است که یک ساعت خیلی باریک با ضخامت 3/89 میلیمتر را ساخته است. طراحیای که علاقهمندان بسیاری درمیان مشتریان محلی داشت.
فراتر از همهی این موفقیتها، هنگامی که این شرکت خط تولید ساعتهای خود با صفحه رنگ رزگلد را راه اندازیکرد، بسیاری از اروپاییان، به خصوص روسها و مشتریان خانم، شیفته این طراحی صورتیگونه شدند.
ظهور رومانسون در سال 2009
پس از حدود ۲۰ سال تجارت موفقیتآمیز، شرکت رومانسون با مانعی غیرمنتظره در سال ۲۰۰۹ روبهرو شد. شرکت به تدریج میدان رقابت را از دست داد زیرا مردم به استفاده از تلفنهای همراه روی میآوردند و از فروش شرکت کاسته شد و اوضاع در معرض وخیم شدن قرار گرفت. رومانسون متوجه شد که به تغییر جدیای برای مقابله با این امتحان سخت نیاز دارد.
رونمایی از سری برتر مدل خود در سال 2011
به منظور روبهرو شدن با این چالشها، شرکت مدل جدیدی را در سری برتر (Premier) خود در سال ۲۰۱۱ رونمایی کرد. مدل اترکس(ATRAX). نام این مدل از عنکبوتهای سمی که در اقیانوسیه یافت میشوند گرفته شده است. این مدل طوری به نظر میرسید که انگار چهار پایه، بند ساعت را از پشت نگهداشتهاند. علیرغم گرانتر بودن نسبت به مدلهای پیشین، این مدل توانست به سرعت، هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی، به فروش برسد و به ستارهی مدلهای رومانسون تبدیل شود.
رومانسون مدل اترکس (ATRAX)
این مجموعه از «قطعات کلیدی با کیفیت ساخت سوییس» که همگی در کشور آلپاین تولید شده بودند ساخته شد.
کیم کی سئوک مدیر بخش اجرایی رومانسون گفته است: «ما روی طراحیهایی که موجب ارتقا سطح انتظارات و خواستههای هر منطقه و فرهنگ میشود، تمرکز کردهایم. راهبرد جهانی که ما در پیش گرفتهایم، آنقدر موفق بوده است که بتواند ما را وارد تالار اصلی نمایشگاه جهانی بازل ۲۰۱۴ بکند؛ جایی که اغلب تنها به برندهای سوییسی اختصاص داده میشود.»
ساعت های مچی مردانه رومانسون
بازل ورلد (baselworld) یکی از بزرگترین نمایشگاههای حوزه ساعت و جواهرات است که هر ساله در ماه مارس در بازل سوییس برپا میشود. پیشگامان تولید ساعت و سازندگان جواهر از سراسر جهان دور هم جمع میشوند تا محصولات جدید خود را به نمایش بگذارند. رومانسون ازسال ۱۹۹۷ در این رویداد سالانه شرکت میکند و هر بار توانسته است با طراحیهای جدید خود، توجهها را به خود جلب کند.
در سال ۲۰۱۳، کمپانی رومانسون توانست به تالار اصلی بازل ورلد راه پیدا کند که معمولا تنها به برندهای لوکس ساعتهای سوییسی اختصاص داده میشود.
اصول مدیریتی شرکت ساخت ساعت مچی رومانسون
اصل مدیریتی رومانسون بنا بر “طراحی به معنی رقابت و سرمایه گذاری مستمر در راه R & O برای برای رسیدن به اعتبار بالاتر نزد مشتریان و سهم بزرگتر از بازار است”, از همین رو بخش قابل توجهی از درآمد فروش سالانه به سرمایه گذاری در توسعه محصول اختصاص داده می شود, به طور مثال رومانسون اولین بار در کره به طور مستقل به یک پروژه در حال توسعه ” ساعت مکانیکی” پرداخت و در نتیجه آن قادر به توسعه یک نمونه مدل اولیه از نوع ساعت جیبی در سال ۲۰۰۸ شد.
ساعت های ماندگار رومانسون
شرکت رومانسون برای اولین بار در جهان یک ساعت مچی با الماس به شکل کریستال را تولید کرد و همچنین اولین ساعت ساز کره ای از رمانسون موفق به ساخت یک ساعت های فوق العاده باریک ۳٫۸۹mm و از نوع رزگلد طلا اندود که همچنان برای بسیاری از مشتریان زن اروپا و روسیه محبوب است و قابل توجه است.
رومانسون در صنعت ساعت سازی انعطاف پذیر بوده و به طور مداوم به دنبال نوآوری بوده است. چالش ها و کاوش روح رومانسون به شرکت اجازه ورود به نمایشگاه برند های ساعت لوکس BASELWORLD را داده است که برای بسیاری از ساعت سازان بسیار دشوار است. رومانسون برای شروع ساخت ساعت های پیشرفته در نظر دارد از مجموعه صنعتگران بسیار فنی و با نام تجاری ای قوی تر کار خود را ادامه دهد.